Expertvalet.se — Skandinaviens största marknadsplats inom B2B
Omnämnda i:
Senast uppdaterad: 8 juli 2021

Sveriges mest inspirerande startupföretag 2017

Expertvalet har utnämnt de mest inspirerande startupföretagen i Sverige

Spotify, Klarna och Skype. Alla känner vi idag till dessa svenska företags framgångshistorier - men tänk på att också de var startups någon gång i tiden.

Idag kryllar det av startupföretag runtom oss. Vissa klarar sig och växer i snabb takt. Vissa försvinner lika snabbt som de kom. Men en sak som är säker är att startupföretagens era är nu! Och hur roligt är inte det med nya innovativa idéer vart vi än vänder oss?

Expertvalet presenterar i denna blogpost de mest inspirerande startupföretagen i Sverige 2017. Gemensamt för alla nominerade startups är att de:

  • Är grundade i Sverige.
  • Har en intressant och kreativ idé.
  • Utstrålar en positiv attityd via sina hemsidor och sociala medier.
  • Inte är äldre än 7 år.

Startupföretagen presenteras inte efter någon rangordning eftersom de alla berör olika områden och är inspirerande på olika sätt. Det lönar sig verkligen att bekanta sig med alla företag och låta sig inspireras!

Sveriges inspirerande startupföretag

If you would like to use this image on your website, use the embed code below:

Inkassogram.

1. Vem är ni?
Vi är Inkassogram, ett nystartat företag som vill förändra en föråldrad bransch och göra fakturerings och inkassotjänster tillgängligt för alla Sveriges företagare - helt gratis. Fram tills idag har kravtjänster varit tillgängliga för större företag med stora volymer och krävt mycket administration och pappersarbete. Via Inkassogram kan nu alla företag få hjälp med betalningspåminnelser eller Inkassokrav online oavsett volym. Via BankID sker registrering av konto och inskickning av ärende under 5 min. Genom vår automatiserade plattform kan Inkassogram erbjuda tjänsten helt gratis och tjänar sina pengar på de lagstadgade avgifterna och räntan vilket ofta är mindre belopp, men med volym sker täckning för kostnad för porto etc.

Inkassogram erbjuder en helhetstjänst som även innefattar support och hantering av eventuella bestridanden. Detta sköts av 12 st handläggare i Kalmar. Inkassogram har annars kontor i Stockholm och Göteborg med totalt 9 anställda.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Grundarna bakom Inkassogram har alla varit entreprenörer och vet hur frustrerande det är att vara egenföretagare och inte få betalt i tid eller alls i värsta fall. De befintliga aktörerna har aldrig varit något alternativ för mindre företag då det kostat mer än man fått in och att det både varit krångligt och tagit tid. Vi ville skapa en modern tjänst som man inte bara Kan använda utan faktiskt Vill använda och helt kostnadsfritt. Detta blev grunden till Inkassogram. För oss var det mycket viktigt att det skall vara enkelt, gratis att använda och att allt sker på ett schysst sätt så man inte behöver vara orolig för sin kundrelation.

Med hjälpa av BankID har vi nu utvecklat en helt digital tjänst där kunde kan göra allt själv precis när de vill. Vi har också adderat på funktioner såsom att alltid printa originalfakturan på baksidan av kraven, vilket minskar vår support med över 90% och man får snabbare betalt då alla ser vad som avses. Befintliga Inkassobolag tjänar mycket pengar på att skicka kunder till kronofogden om de inte betalt inkassokravet i tid, vilket inte bidrar till en bra kundrelation. Därför skickar Inkassogram alltid ut ett Final-notice brev som beskriver vänligt men bestämt vad som händer om man som kund hamnar hos kronofogden. Idag betalar 66% sin skuld på Final-notice, kunder som annars skulle skickats till kronofogden. Detta är några enkla och nytänkande funktioner som vi saknade som egenföretagare och som också bidrar till att man kan få in sina pengar i tid på ett schysst och kundvänligt sätt.

3. Vad betyder inspiration för er?
Inspiration är en av det sakerna som driver oss och vårt bolag framåt. Alla stjärnor hos Inkassogram har till uppgift att automatisera och utveckla vår tjänst att bli enklare och mer kundvänlig. För att få talanger att tänka nytt och innovativt krävs det att man är inspirerande och ger medarbetarna frihet att tänka. En stor inspirationskälla för oss på Inkassogram är vår vision att förändra en hel bransch till det bättre och hjälpa alla Sveriges företagare att kunna växa och göra det på ett schysst sätt. Detta ger oss en större mening till varför vi går till jobbet varje dag.

IAMPROUD.

1. Vem är ni?
De brinnande eldsjälarna, men också hjärnorna, bakom IAMPROUD är Casandra Hallberg och Sophia Anderberg. Båda två kända som kroppspositiva inspiratörer med egna erfarenheter av självförakt och ätstörningar. IAMPROUD började som ett UF företag som sålde stolthetsprodukten "IAMPROUD-väskan" men som idag har utvecklats till ett företag som utbildar och skapar förståelse för kroppsideal och dess påverkan för att få fler att bli stolta över sina kroppar och våga visa det. IAMPROUD erbjuder kroppspositiv inspiration via sociala medier, samt föreläsningar och workshops till skolor, organisationer och andra verksamheter som vill belysa ämnet.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Idén uppkom när jag, Casandra Hallberg, tillsammans med mina tre dåvarande kollegor i UF-företaget insåg att vi alla tre någon gång hade känt ett obehag i våra egna kroppar. Med den tanken ville vi skapa något som skulle få andra att bli stolta över sina kroppar och våga visa det. Och voila, så var IAMPROUD fött.

3.Vad betyder inspiration för er?
Inspiration är något som skall ge en positiv känsla och uppmana till inre motivation. Genom den kroppspositiva inspiration vi sprider vill vi få andra att våga känna stolthet i sina egna kroppar och därmed må bättre.

aifloo.

Aifloo 

1. Vem är ni?
Aifloo är startupföretaget bakom Aifloo Mind-systemet, ett e-hälsosystem som ökar tryggheten för äldre personer i deras boende genom att vårdgivare, och på sikt även nära och kära, blir uppdaterade ifall något avvikande skulle hända.

Grundarna bakom Aifloo är Anders Widgren, Michael Collaros och Felix Etzler.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Jag, Anders Widgren, jobbade under 90-talet som utvecklingschef på GEWA Rehabteknik AB där vi utvecklade och sålde marknadsledande trådlösa hjälpmedel för gravt handikappade. Därefter har jag bl.a. utvecklat teknik för det intelligenta hemmet, intelligenta värmesystem och IT-system för att automatisera finansiell fondförvaltning. 2012 hade jag redan bestämt mig för att jag ville återvända till Life Science när jag funderade på vad nästa startup skulle handla om.

Min pappa Gunnar Widgren var sjuk och bodde sedan några år på en ett äldreboende. Eftersom Gunnar var apotekare var det naturligt att vi diskuterade hur olika mediciner påverkade honom. Det var väldigt tydligt att doseringen var viktig, hans tillstånd varierade mycket under dygnet. Jag började fundera mer aktivt på sätt att mäta hur Gunnar betedde sig och mådde och min vision då som nu var att läkare skulle få bättre feedback för att förstå sjukdomsförloppet för att t.ex. bättre kunna ordinera medicinering och rätt vård. Hösten 2012 bodde jag med Gunnar på hemmet under en vecka för att bättre förstå hans situation. Några månader senare ramlade Gunnar och han hämtade sig dessvärre aldrig, han gick bort inom två veckor.

2014 hade jag börjat resa runt i världen och träffade forskare för att hitta ytterligare inspiration till hur tekniken skulle realiseras på bästa sätt. Hösten 2014 träffade jag sedan entreprenörerna Felix Etzler och Michael Collaros som sedan några år hade jobbat på ett projekt för ”Positioning Sensitive Marketing” där de nu sökte någon som hade erfarenhet inom Artificiell Intelligens. Inom några månader började vi jobba tillsammans, Aifloo grundades våren 2015 och på den vägen är det!

3. Vad betyder inspiration för er?
Inspiration är oerhört viktigt för mig och som professionell uppfinnare har jag dessutom utvecklat metoder som jag använder för att maximera min egen kreativitet och förmåga till problemlösning. Jag söker även ofta inspiration och lösningar till problem från naturen, s.k. ”bio-inspired engineering”. Jag tror mycket på intuitiva beslut och jobbar aktivt med att lära mig lita på min ”gut-feeling” som jag tror undermedvetet hela tiden söker inspiration. Vissa människor kan naturligtvis vara extra inspirerande och för mig gäller det inte minst framstående ledare, vetenskapsmän och entreprenörer.

Insurello

1. Vem är ni?
Vi är två killar (Marcus och Nima) som insett att försäkringsbranschen är den minst digitaliserade i hela Sverige. Vi vill ändra på detta.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Marcus var ett väldigt energiskt barn och slog sig relativt ofta. Men med en mamma som jobbade inom försäkringsbranschen så fick han inte bara stöttande ord men också försäkringsersättning då olyckan var framme. Vi har digitaliserat denna hjälp Marcus fick i form av Insurello, en tjänst som hjälper dig hitta den försäkringsersättning du har rätt till, samt minimerar din nedlagda tid.

3. Vad betyder inspiration för er?
Vi drivs av att förändra. Att förstå ens rättigheter när man varit med om en personskada, speciellt när man betalat premier hela livet, borde inte vara som att leta sig ut ur en labyrint. Att förändra uppfattningen av en hel bransch är det som inspirerar oss.

AppUp.

1. Vem är ni?
Teamet bakom AppUp består av min medgrundare och kollega Eric Svensson, teknisk chef, samt mig själv, Peter Påhlman. Vi är än så länge ett litet och väl sammansvetsat team!

Eric, civilingenjör med examen från KTH, programmerade sin första webbsida 1998 och har sedan dess utvecklats till en av landets skickligaste utvecklare med specialistkompetens inom hybridappar, avancerade backendlösningar och IoT. Själv heter jag Peter, kreativ chef, och är en smålänning med finskt ursprung som varit med och byggt upp flera medieföretag sedan 2001, alltid med fokus på digital design och användarvänlighet. Tillsammans har vi sedan 2008 drivit digitalbyrå och jobbat med kunder som Viasat, Nokia, Academedia, Cohn & Wolfe, Bildbyrån, SVT och många fler. Egentligen först sedan 2016 har vi satsat 100% på AppUp.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Idén till AppUp föddes någonstans när vi satt med ännu en app för ett gigantiskt företag, när vi reflekterade över att röda tråden för alla våra projekt var att kunden var just ett enormt företag. Vi började spåna kring det här med att kunna erbjuda högkvalitativa appar men på ett helt nytt sätt, och främst till de som behöver dem mest; små aktörer i behov av digitalisering och modernisering för att förstärka kundrelationen och sin digitala marknadsnärvaro.

Utifrån de tankarna har vi under en längre tid utvecklat och designat ett eget system som möjliggör för en kund att välja en lämplig och användarvänlig appmall, utifrån bransch och behov, och enkelt anpassa dess utseende och funktioner och få appen automatiskt publicerad till App Store och Google Play. Det är egentligen mer revolution än innovation! Vi inleder med en bokningsapp, lämplig för frisörer, bilverkstäder, privatlärare etc, och kommer kontinuerligt utöka tjänsten med appmallar för eCommerce, sociala medier, navigeringstjänster etc. Givetvis erbjuds även licensiering av vår appfabrik för större aktörer, och något vi tror mycket på är också att helt nya företag kan startas och enbart bygga på någon av våra appar. Ta Uber som exempel, som ju till 100% bygger på en app. En appmall signerad AppUp, med liknande funktioner som Uber, kommer inom kort!

3. Vad betyder inspiration för er?
Slutligen är det här med inspiration alltid en svår frågeställning. Men till skillnad från vad många tror och förväntar sig, så ser vi inte på inspiration som något som "bara kommer över en". Inspiration handlar nog mer om ett helhetstänk och om att våga ta sig tid att hitta en balans i allt man gör. Både kreativitet och inspiration handlar i grund och botten om att vara tillfreds, och det är man först när allt klickar. Med det sagt är 90% av mina och Erics idéer uppkomna i bastun, långt efter arbetstid, och egentligen är det allt handlar om! Att ge järnet när man väl jobbar, men att också anstränga sig för att kunna njuta av sin lediga tid. När de två pusselbitarna är på plats så tror vi att ett "inspirations-läge" plötsligt blir ens standardläge.

Wopify.

1. Vem är ni?
Vi är 4 entreprenörer med passion för både teknik och affärer som 2016 bestämde oss för att grunda ett bolag som skulle förändra sättet vi söker jobb och hittar kandidater på. I vårt team har vi för tillfället Fahrim Shirinzade, Jimmy Larsson, Tobias Skarhed, Henric Carlsson samt Professor Peter Funkt och Rickard Sohlberg som varit med och byggt upp bolaget Tobii.

Wopify är en av Sveriges smartaste appar för jobbmatchning i en Tinder-liknande design. Med hjälp av vår kommande app kommer du som användare kunna låta jobbannonser att leta upp dig, vare sig du är på semester, på gymmet, i skolan eller kanske till och med på jobbet. Du kan gå in i appen och se vilka jobb som passar just dig. Allt du behöver göra för att ansöka är att svepa höger. Arbetsgivaren kan kostnadsfritt lägga upp olika jobb- och praktikannonser för att sedan matchas ihop med rätt kandidater. Endast de mest passande kandidaterna kommer att se annonsen och få möjligheten att ansöka genom att svepa höger. Arbetsgivaren kan därefter samla ihop alla ansökningar i sin profil på webben eller telefonen och se procentuellt hur bra dessa kandidater passar med varje enskild annons. Glöm dyra platsannonser och tidskrävande rekryteringsprocesser, här betalar du endast när du hittar rätt kandidat och slipper lägga tid på olämpliga kandidater.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Wopify grundades i september 2015 i Västerås, av de fyra entreprenörerna som sedan tidigare drivit olika bolag inom programmering, rekrytering, försäljning, event och grafisk design. De fyra grundarna hade gång på gång haft problem med att rekrytera och var trötta på att behöva spendera tusentals kronor på dyra platsannonser som inte gav rätt kandidater. De såg en lucka på marknaden där gapet mellan befintliga platsbanker och LinkedIn var alldeles för stor och bestämde sig för att göra något åt det.

Samtidigt hade en av grundarna precis börjat dejta via Tinder. Han blev snabbt fascinerad av funktionaliteten bakom appen och möjligheterna att lätt kunna skapa sig en uppfattning om de olika intressanta personerna. De fyra förstod snabbt att kombinationen av det lättnavigerade gränssnittet med förbättringar, kombinerat med Artificiell Intelligens skulle komma att revolutionera arbetsmarknaden och hjälpa fler att hitta rätt jobb samtidigt som arbetsgivarna inte skulle behöva lägga ned tid på okvalificerade kandidater.

Med hjälp av Wopifys AI-motor skulle jobbannonser kunna nå sin fulla potential samtidigt som de sökande skulle öka sina chanser till att hitta sitt nästa jobb. Idag är Wopify ett av Sveriges smartaste appar för jobbmatchning och jobbar dagligen för att hitta nya sätt att utmana existerande mönster kunna leda rekryteringens utveckling till nästa nivå.

3. Vad betyder inspiration för er?
Inspiration är förmågan att få andra att se saker och ting från en annan vinkel. Wopify vill skapa bättre förutsättningar och inspirera fler att kunna hitta sitt nästa drömjobb utan att behöva stressa upp sig över sin kommande intervju eller cv. Vi tror att det finns ett jobb åt alla, vi hjälper bara fler att hitta dit.

MoveByBike.

1. Vem är ni?
MOVEBYBiKE är ett företag där värderingar är viktiga. Vi drivs till stor del av vår vilja att göra det vi tycker är rätt och vi vill gärna bidra till att göra våra städer bättre för människor att leva i. Det handlar då inte bara om miljö i betydelsen av minskade utsläpp utan även om samspel och säkerhet i trafiken och social hållbarhet. Vi gillar också utmaningar, problemlösningar och innovation. Idag är vi själva etablerade i Malmö och Göteborg, vi har dessutom franchisetagare i Lund, Stockholm, Uppsala, Umeå och Linköping. Det är fler städer på gång. I Malmö och Göteborg är vi nu 14 personer varav hälften på heltid. Vi växer ganska fort och vi ser möjligheter även i andra länder.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Ett eget transportbehov var första incitamentet. I jakten på en stor cykelkärra stötte vi på ett kanadensiskt flyttföretag som hade lämpliga kärror och då tänkte vi att vi kunde göra likadant. Jag och min son Nils köpte ett par kärror och hängde efter våra vanliga cyklar. Vi fick mycket uppmärksamhet och började erbjuda flyttjänster. Ganska snart insåg vi också att det finns en ännu större potential i godstransporter eftersom de traditionella lastbilsburna transportsystemen fungerar dåligt i stadsmiljö.

3. Vad betyder inspiration för er?
Vi inspireras mycket av möjligheten att lösa problem. Eftersom vi arbetar mycket med transporter och transportsystemen idag har stora brister så finns det många problem att inspireras av. Vi har även egna utmaningar, inte minst tekniska, att arbeta med och naturligtvis har alla våra kunder problem som vi bidrar med lösningar till. I utmaningarna finner vi inspiration att utvecklas.

yta.

1. Vem är ni?
Yta.se är en marknadsplats för kommersiella lokaler - vårt mål är att en gång för alla göra det enkelt för företag att hitta sitt nya kontor online. Som en jämförelse så fanns det innan oss endast en hyresindikation på mindre än 10% av de lokalerna som utannonserades. På yta.se har vi hyresuppgifter på 100% av vårt kontorsutbud.

Bakom företaget står Tim Andersson, Viktor Söderström och Alexander Åquist som tillsammans grundade yta.se år 2014.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Vi upplevde själva behovet av en marknadsplats som ökade informationsgraden i en marknad som är en av världens största tillgångsklasser. Förvånansvärt mycket av arbetet sker fortfarande över telefon och samtal i utspridda excel-ark. Vi försöker automatisera och göra det enkelt för det lokalsökande företaget, något vi själva upplevde som problematiskt då vi letade efter ett kontor för ett par år sedan.

3. Vad betyder inspiration för er?
Inspiration för oss innebär ett bevis på att något är görbart. Det kan vara ett företag eller en enskild person som stått inför en stor utmaning, alla odds emot sig, men som ändå lyckas genomföra sin idé. Det krävs en stor passion för att varje morgon ge sig in i fighten igen och driva den förändring som behövs. Att förstå vad som driver den personen eller det företaget är en stor inspirationskälla för oss i vår mission att göra det enkelt att få tillgång till kontorsmarknaden för lokalsökande företag.

Welcome.

1. Vem är ni?
Vi har ett engagerat och energiskt team som tror på mångfald och att ta tag i saker. Vi vill mobilisera folket att skapa ett inkluderande samhälle. Det gör vi genom vårt verktyg Welcome App. Welcome App är skapad för att underlätta hur nyanlända i Sverige kan få direktkontakt med lokalbefolkningen och för att hjälpa individer bygga upp sitt sociala nätverk, även för dem som inte bor i storstäder. För lokala är det ett enkelt sätt att bidra till ett mer inkluderande samhället som inte kräver så mycket tid.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
2015 blev Sverige hemmet för 165.000 nya flyktingar som alla flydde från krigsdrabbade områden. Vi märkte snabbt att det inte var pengar eller kläder som dessa nyanlända saknade - det var mänsklig kontakt.

Vi ville hitta ett enkelt sätt att koppla ihop nyanlända med lokala svenskar eftersom vi såg att känslan av gemenskap saknades och att många var väldigt ensamma. Många nyanlända kunde ingen svenska efter ett år i Sverige och många hade svårt att få jobb t.o.m efter 8 år i landet. Eftersom 7 av 10 jobb fås genom kontakter så inser man snabbt hur begränsad man är om man inte känner någon.

Så här skapades Welcome! - en lösning för att underlätta läget för både nyanlända och de lokala svenskarna. Tröskeln skulle bli lägre för nyanlända att ställa en fråga eller kontakta någon oberoende på språknivå eller boningsort, och samma för svenskar som kanske känner sig aningen osäkra på att kontakta nyanlända.

3. Vad betyder inspiration för er?
Inspiration fås när man blir utmanad att verkligen hjälpa människor som behöver det och då man märker att vi gör en skillnad: appen hjälper till att bryta ner fördomar.
Inspiration fås också då när vi får feedback och märker att appen verkligen har hjälpt någons vardag. Då blir vi så himla motiverad att göra mer, toppa upp och nå mer och mer människor. Det är en drivkraft.

phoodster.

1. Vem är ni?
Bakom startupföretaget Phoodster står CEO Daniel Zand, Product Owner Aaron Gonzalez Castro och CTO Christoph Peters. Idén bakom Phoodster är att din vardag ska bli enklare genom att appen ger dig idéer om vad du borde laga till middag. Appen kombinerar erbjudanden från lokala matbutiker med recept från kända sajter. Så är det bara för dig att gå till butiken, kolla vilket recept som känns rätt just idag och köpa de kampanjprodukter som behövs. Enkelt och ekonomiskt!

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Idén började på kontoret när vi arbetade på ett annat projekt. I slutet av varje dag fick vi alla ett samtal eller meddelande gällande vad vi ska äta efter jobbet. Vi tänkte, tänk om vi kan skapa en tjänst som förstår mig, mina matvanor, var jag brukar handla, budget och livsstil. Idag hittar vi ingen tjänst som kan ge mig allt detta. Det finns receptsidor, recepttjänster men ingen av dessa är en tillräckligt intelligent lösning och ingen har en direkt koppling till mitt shoppingmönster.

3. Vad betyder inspiration för er?
Inspiration för oss är en positiv känsla av strävan mot ett mål. Vi har flera inspirationskällor som har bidragit till vår framgång, dessa aktörer har visat att det är möjligt att innovera på en annars väldigt traditionell marknad med få smarta tekniska lösningar.

Impactpool.

1. Vem är ni?
INTALMA driver Impactpool.org, världens snabbast växande globala karriärplattform och talangpool för individer över hela världen som professionellt vill arbeta inom områden som bidrar till fred, säkerhet, hållbarhet och tryggare framtid för nuvarande och kommande generationer.

Vi förenklar för individer att få överblick över vilka jobb som finns inom internationella organisationer och matchas mot de jobb som är relevanta för dem. Vårt mål är att se till att vi inte bara hittar jobben som passar våra medlemmar utan också levererar tjänster som ökar sannolikheten att de får sitt drömjobb. Till organisationer som är aktiva inom den här sektorn blir vi den naturliga partnern för att nå ut till och attrahera de globala talanger de vill rekrytera.

Idag arbetar vi med 100 av världens mer namnkunniga organisationer såsom UNHCR, UNICEF, UNESCO, ICRC med flera. I vår Impactpool har vi redan fler än 160 000 registrerade medlemmar från alla världens länder och ökar med 2000-5000 nya medlemmar i veckan. På sociala nätverk följs vi av fler än 300’000 personer.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Teamet bakom Impactpool har gedigen erfarenhet från lednings- och strategiska roller inom FN, Sida och Internationella organisationer. Idéen växte fram under tiden då vi själva var aktivt verksamma inom dessa typer av organisationer.

Under 2014 startade vi en Facebook-grupp och en enklare hemsida, inom loppet av några få månader hade vi fler än 100´000 följare i vår FB-grupp. Det stora intresset och engagemanget bland följare fungerade som en katalysator för oss grundare att våga gå från idé till att lämna tryggheten i en fast anställning och ägna full tid åt drömmen, att bygga världens största karriärplattform för individer som vill göra världen bättre! Vi har en stark passion av att leverera en lösning som vi själva saknat och är övertygade om att våra tjänsters yttersta potential är att minska lidande och öka människors välfärd.

3. Vad betyder inspiration för er?

På Impactpool skapar vi en samlingsplats för globala talanger och organisationer som drivs av målet att göra världen bättre. På många platser på jorden riskerar samma individer som dagligen följer oss sina egna liv för att outtröttligt kämpa för dina och mina grundläggande mänskliga rättigheter.

Vi finner vår inspiration av att vi verkligen känner och vet att vår tjänst ger ett stort värde till våra egna medlemmar som använder oss för att finna reella möjligheter att utföra arbeten som bidrar till fred, säkerhet, hållbarhet och tryggare framtid för nuvarande och kommande generationer. Våra medlemmar kämpar mot diskriminering, för minoriteter; för allas likhet inför lagen; för barns rättigheter; för kvinnors rättigheter; för HBTQ personer; för människor med funktionsnedsättningar med flera. De är vår inspirationskälla.

Detectify.

1. Vem är ni?
Detectify är en it-säkerhetsstartup som bildades 2013. Detectify erbjuder säkerhetsscanningar som simulerar en hackerattack mot kundens sajt och på så sätt testar vi den mot hundratals kritiska sårbarheter.

Vårt team består av några av världens högst rankade etiska hackare som kontinuerligt uppdaterar vår service med nya sårbarheter så att den förblir högaktuell. När testet är genomfört finns en rapport över alla sårbarheter som har hittats på sajten i Detectifys verktyg. De får även en prioriteringslista på vilka som är mest kritiska, en förklaring till var i koden sårbarheten finns samt ett lösningsförslag.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Detectify funktionalitet bygger på insikten att alla sårbarheter som finns på nätet i grunden påminner om varandra. Eftersom de ofta är uppbyggda på samma sätt kan man automatisera felsökningar på ett smidigt sätt. Det var vad våra grundare kom fram till när de började hålla på med etisk hacking och bug bountys (och inom kort blev de topprankade inom detta området), men de delade en gemensam vision om att vilja göra internet till en säkrare plats, vilket var grunden till Detectify.

3. Vad betyder inspiration för er?
Strävan efter att hela tiden bli bättre, att ta lärdom av andra företag och individer, att peppa varandra i teamet och hela tiden ha kunden i fokus.

Mazily.

1. Vem är ni?
Bakom Mazily står företaget Lajku AB som drivs av fem grundare, med bas i Malmö. Vi har varit igång sedan 2011 och jobbar med Mazily på vår lediga tid.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Vi tyckte att det saknades trivsamma dejtingssidor som inte var “klyschiga” eller enbart verkade styras av att maximera sina intäkter. Vi försökte skapa ett trevligt lite mer avslappnat alternativ som utgick från gemensamma intressen, kanske särskilt med fokus på kulturintressen. Sedan har det hänt väldigt mycket på dejtingmarknaden sedan vi startade och även de stora jättarna har fått skärpa sig några snäpp. Mazily började som en annorlunda dejtingtjänst på webben, men finns nu förstås även som en app.

Vi har en evenemangskalender (publik version kan ses här) som består av de händelser som våra medlemmar tycker är spännande just nu. Vi har inte nått hela vägen fram ännu, men vår vision är att skapa ett “dejtinglager” ovanpå vad som händer i din närhet. Kan vi tjäna som en katalysator för att få våra singlar att upptäcka nya saker och inte minst varandra så har vi nått långt. Mazily har sina starkaste fästen i Stockholm, Göteborg och Malmö, men under 2017 planerar vi att testa att etablera oss i Köpenhamn och kanske även Oslo.

3. Vad betyder inspiration för er?
Vi gillar att förfina vår tjänst och blir inspirerade när vi lyckas skapa möten mellan människor som annars kanske inte skulle ha träffats. Vi hämtar också mycket inspiration från webb/appar från andra branscher (än just dejting).

watty.

1. Vem är ni?
Watty är ett svenskt AI-energibolag som löser ett stort hållbarhetsproblem - energikonsumtionen. Watty hjälper hushåll att förstå och ta kontroll över sin energikonsumtion. Våra banbrytande lösning tillåter konsumenter att hålla koll på sina hushållsapparater och hur de används. Watty bygger nästa generations realtids energiövervakning för hemmet.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Idén kom från vår VD Hjalmar Nilsonne under hans undervisning på KTH.

3. Vad betyder inspiration för er?
Inspiration betyder att kunna arbeta varje dag på något som direkt påverkar världen. Inspiration innebär också att kunna arbeta med fantastiska människor och ha kul tillsammans!

Auddly.

1. Vem är ni?
Auddly är en digital plattform för alla som är involverade i skapandet av en låt - på ena sidan de kreativa skaparna (låtskrivare, producenter, artister, musiker) och på andra sidan affärssidan (förlag, skivbolag, upphovsrättsorganisationer). Vid kreerandet av en låt är det mycket data inblandad - som till exempel vilka personer som är inblandade och deras roller, procentandelar, officiell titel, ljudfiler, textfiler, versioner etc.

Auddly gör det enkelt för kreatörerna att samla informationen och göra den tillgänglig och delbar med alla inklusive affärssidan, vilket i sin tur leder till korrekta betalningar till de som skapat musiken. Vårt mål med Auddly är att bygga en transparent musikindustri där kreatörer får rättvist betalt för den musik de delar med världen.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Niclas Molinder, grundare och VD av Auddly, har varit låtskrivare och producent i över 20 år och även drivit eget musikförlag. Han såg tidigt ett behov av att skapa ett bättre sätt att hålla koll på datan kring låtar och när han upptäckte att en digital lösning inte redan fanns bestämde han sig för att bygga en själv. Där föddes idén till Auddly.

3. Vad betyder inspiration för er?
Jättemycket - vårt jobb är att möjliggöra för musikskapare att hålla inspirationen uppe genom att frigöra tid att fokusera på sitt kreativa skapande, istället för att leta efter filer eller oroa sig över felaktiga betalningar.

Weld.

1. Vem är ni?
Grundarna bakom Weld är:

  • Tom Söderlund, VD och produktnörd som grundade spelbolagen It’s Alive samt A Different Game. Arbetade sedan på Spotify och Goo Technologies.
  • Henric Malmberg, CTO och frontend-expert som jobbade på Magine TV i bolagets tidiga skede.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
“Det är så otroligt få som kan programmera, mindre än 0.5% av befolkningen. Vi bygger ett verktyg för alla andra.” säger Tom Söderlund, VD för Weld.

Weld är verktyget för dig som vill göra appar och webbdesign, och kunna designa mer fritt. Lite som att jobba i PowerPoint eller Keynote.
Idén till Weld kom redan 2008 när Tom Söderlund var i Boston. Hans fru läste på MIT Media Lab och Tom hade precis lämnat en karriär inom datorspel för att istället fokusera på webbtjänster och appar.

“Jag saknade ett snabbt, visuellt verktyg för att prototypa och bygga tjänster – något jag var bortskämd med från spelbranchen”, förklarar Tom. Men idén kändes för ambitiös och parkerades säkert i några år. I början av 2014 kom idén tillbaka och den här gången fanns det bättre förutsättningar.

“Jag slutade fundera på om jag skulle bygga Weld, och fokuserade istället på hur”, berättar Tom.

Efter några månader mötte han Henric Malmberg i hissen på startup-hubben SUP46. Henric blev medgrundare och CTO, och i början av 2015 lanserades första versionen av Weld på produkttipsar-sajten Product Hunt.

3. Vad betyder inspiration för er?
Vi blir dagligen inspirerade av våra användare! Weld används både av professionella designers på stora bolag, men också av entreprenörer som precis har kommit igång med sin idé. Bland annat finns ett schweiziskt bolag som servar ost-fondue högt uppe på berg och från luftballonger. Eller två fransmän i Stockholm som låter svenskar titta på fransk opera, live.

Touchize

1. Vem är ni?
Vi är en grupp som förenklar e-handeln på mobiler, d.v.s. på pekskärmar (touch).
Med vår erfarenhet inom mobil-, web-, handels- och affärsutveckling, skapade vi ett tillägg till befintliga ehandelssystem, som gör ehandel mobil på rätt sätt, dvs som fullt ut nyttjar mobilernas styrkor.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Iden kom från 3 frågor:
- Varför har datorn så mycket större konverteringsgrad än mobilerna?
- Varför är den mobila e-handeln så komplicerad idag?
- Varför utnyttjar man inte mobilens fördelar?

Idag tvingar man in datorns gränssnitt i mobilen, man ser mobilen som en mindre skärm och och att den har sämre inmatningsmöjligheter. Vi ser den som en stor skärm som man håller i en hand, som man naturligt interagerar med sina fingrar. Den är intuitiv, taktil och visuell.

I fysisk handel, om vi ser en vara som vi vill ha, vill vi kunna ta i den och lägga den i korgen och se att den ligger där. Det ska inte göras svårare än så och det är så vi gör det mobilt. Visuell och naturlig shopping-upplevelse, så enkel att man kan handla med endast tummen; man tar bilden, drar och släpper den i korgen och ser att den ligger där.

Interaktionen förstår man instinktivt. Kort sagt, vi gör det enklare att handla mobilt.

3. Vad betyder inspiration för er?
Ett annat förhållningssätt till problem, att kunna se och skapa lösningar som ännu inte är konventionella.

Trast.

1. Vem är ni?
Trast är ett nystartat initiativ som jobbar mot grooming via internet. Grooming online är män som på t.ex. sociala nätverk, spelchattar och i telefonappar lurar barn och ungdomar att dela med sig av avklädda bilder, filmer och annat. Detta är redan idag ett stort problem men det växer också snabbt.

Grundproblemet är att det är så enkelt att vara anonymitet på nätet. Förövarna kan sitta hemma helt anonymt och därmed helt riskfritt. Det är det vi vill komma åt med Trast.

Trast kopplar ihop stark e-identifiering (BankID) med konton på t.ex. sociala medier och säkerställer på så sätt att det finns en känd identitet bakom den man pratar med.

Trast skiljer sig från andra liknande tjänster genom att vi inte övervakar barnen eller vad de chattar om, utan vi ser bara till att de kan vara trygga med vem de chattar med. Vår tjänst är också helt gratis så att alla barn ska kunna få del av den. Man kan läsa mer om hur på vår hemsida.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Idén till Trast föddes för knappt ett år sedan i samband med att Gustav Alberius från Uppsala och Erik Lindblad från Knivsta förfärades över nyheten om en 46-årig man från Ulricehamn som stod åtalad för groomning via nätet av 114 barn över hela landet. Både Gustav och Erik har barn som är i den åldern då de är på väg ut på nätet och de konstaterade konflikten i att både vilja ge sina barn full tillgång till internet med allt positivt som finns där, och samtidigt vilja skydda barnen mot allt det som de ännu inte är redo att hantera.

Med utgångspunkt från grundproblemet anonymitet och att barns integritet är viktig att värna har tjänsten Trast skapats. Trast kopplar ihop e-identifiering med konton på sociala medier eller i spel på nätet och säkerställer att det finns en känd identitet bakom kontot.

3. Vad betyder inspiration för er?
Inspiration är den extra gnistan eller extra energidosen som behövs för att åstadkomma riktigt bra saker. När inspirationen finns där, så brukar lösningarna inte vara långt efter.

Inkbay.

Inkbay är en tatueringsdatabas där du kan skaffa dig en tatuering i tre enkla steg:

  • Hitta den tatuering du vill ha
  • Boka tid och betala
  • Gå och tatuera dig

Mycket enkelt och snabbt! Och allting sker online - förutom att bli tatuerad såklart. Detta är den första online baserade tatueringsdatabasen där du direkt kan välja din tatuering, boka tid och bli tatuerad inom en kort tidsram.

Idén bakom Inkbay föddes när en av grundarna, Fredrik Glimskär, ofta blev tillfrågad av sina vänner och bekanta om rekommendationer på tatuerare. Han insåg att det fanns behov av en tjänst där man kunde hitta tatuerare enligt den stil man tycker om. Tillsammans med Linus Sörensen och Pelle Nyman grundade trion sedan Inkbay 2016.

Nordic Adventours,

1. Vem är ni?
Nordic Adventours är en internetplattform där du kan hitta, planera och boka dina vildmarks- och äventyrsaktiviteter i Norden.

Vi har bytt en del medarbetare över de senaste månaderna och hade personal som arbetade för oss då och då. Däremot har grundaren bakom företaget, Moritz Witter, varit med från början. Moritz kommer från Tyskland men studerade ett år i Borlänge som utbytesstudent läsåret 2012/13. Han har alltid varit intresserad av vildmarken så det var inte så konstigt att han föll för fjällen och Norrland. 2015 kom han tillbaka till Sverige för att studera i Jönköping och började då jobba med Nordic Adventours.

Anders Bohman är ansvarig för de sociala medierna. Han växte upp i Örnsköldsvik och Jönköping och är ofta på resande fot, med Jönköping som bas. Han har en examen i marknadsföring och en magisterexamen i kommunikation. Han har specialiserat sig inom onlinemarknadsföring. Anders har erfarenhet från startups i Berlin och San Francisco samt från den Svenska Ambassaden i Mexico City.

Det senaste tillskottet till företaget är Benedict Beckhusen som, likt Moritz, kommer från Tyskland. Benedict studerade också i Jönköping. I bagaget har han flera års IT erfarenheter och är ansvarig för alla de tekniska delar som rör Nordic Adventours.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Redan 2012 när Moritz bodde i Borlänge under sitt utbytesår hade han en idé om att det borde finnas en centraliserad, högspecialiserad plattform där människor kunde gå in och se alla olika aktiviteter man kan erbjudas i Sverige och norden. Han kom på idéen eftersom han själv hade behövt den plattformen när han utforskade norden.

När han kom tillbaka till Sverige 2015, hade inget riktigt förändrats på tre år. Alla liknande hemsidor, om du hittade dem på Google, var fortfarande dåligt utformade och erbjöd lite eller ingen interaktion eller direkt kommunikation med kunden. De reseplaneringsverktyg som finns idag främjar fortfarande väldigt lite de nischade aktiviteterna. Vem vi än pratade med höll med om att de som var intresserade av vildmarkslivet var vanligtvis intresserade och nyfikna på att testa något nytt. Det är därför vi började utveckla Nordic Adventours.

3. Vad betyder inspiration för er?
Självklart är inspiration en stor del av det som driver företaget framåt och är det vi vill erbjuda med vår plattform. Den största inspirationskällan kom från historier från folk som de svenska äventyrarna Göran Kropp och Renata Chlumska, även den svenska surfaren Freddie Meadows som hittade de gömda vågorna i Östersjön och delade med sig av det på sociala medier, eller bara se Jerry Engström starta Friluftsbyn i Höga Kusten var en stor inspirationskälla. För de som är ute i naturen tror vi att inspiration är det som gör att de stannar och vill upptäcka mer. För vissa är vildmarken något man besöker på helgerna och semestern medan det för vissa är en stor del av vardagen. Har du någon gång varit i vildmarken vill du ofta tillbaka. Att drömma sig tillbaka till naturen är sunt för både kropp och själ.

Pangara.

1. Vem är ni?
Pangara hjälper bolag att få tillgång till riktigt duktiga utvecklare.

Vi arbetar som er partner i rekryteringsprocessen genom att förkvalificera, matcha och presentera talanger som är precis rätt för varje företags unika behov. På så sätt hjälper vi bolag att lösa sin brist på IT-resurser genom att ge våra kunder tillgång till några av de bästa freelancer talangerna som finns på marknaden på timm-, deltid eller fulltidsbasis oavsett krav på teknologier eller företagsstorlek.
Våra kunder slipper jobbiga, dyra och osäkra processer och får tillgång till fantastiska utvecklare direkt.

För att försäkra att våra kunder uteslutande arbetar med de bästa talangerna har vi under det senaste året byggt upp ett exklusivt nätverk av internationella topp-utvecklare som har den rätta förmågan, erfarenheten och kompetensen för att kunna arbeta direkt med internationella företag.

För att bli en del av vårt talangnätverk måste våra utvecklare passera en rigorös process där vi testar inte bara teknisk kunskap utan även logik, kognitiv förmåga och inte minst kommunikationsförmåga.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Talang är talang överallt!
Våra tre grundare har alla gedigen och lång erfarenhet av konsultbranschen och att utveckla företag inom tech. Alla tre har sett den oerhörda bristen på kvalificerade utvecklare i västvärlden, men även sett att det finns fantastisk talang som kan lösa företagsbehov som tyvärr lätt blir bortglömt eller förbisett på grund av osäkerhet, dåliga erfarenheter eller okunskap.

Genom att först och främst fokusera på att bygga upp ett exklusivt nätverk av de absolut bästa talangerna på marknaden vill de tre grundarna vända på processen, och på så sätt utmana de rådande sätten att få tillgång till freelancer.

Vi arbetar med lokal närvaro och är väldigt måna om att ta hand och träffa våra talanger, vi sköter all administration och kontrakt för dem så våra talanger kan vara trygga och fokusera på att hjälpa våra kunder.

Våra kunder ska vara säkra på att en Pangara Talent är en fantastisk och pålitlig utvecklare. Det ska vara så enkelt som möjligt at arbeta med Pangara: Genom en enkel förfrågan från kunden så ska vi skicka handplockade förkvalificerade kandidater som är redo att gå in och arbeta med kunden direkt.
Vi tar hand om all administration, kontrakt, NDA, IPR och inte minst hittar vi fantastiska utvecklare till våra kunder. Och - vi tar inte betalt förrän våra kunder har hittat rätt talang.

3. Vad betyder inspiration för er?
Alla vi som arbetar på Pangara, oavsett var vi befinner oss i världen har sökt oss hit för att bygga upp ett fantastiskt bolag tillsammans. Vi får inspiration av att lösa tillsammans hitta lösningar för våra kunder, att lära oss av varandra och av att lösa utmaningar tillsammans.
Givetvis är en av de största drivkrafterna att lösa våra kunders problem.
Att ge våra kunder nya möjligheter att växa samt att få se resultatet av vårt hårda jobb för att göra världens tech-talang lite mer tillgänglig är en fantastisk drivkraft för hela företaget.

Just Arrived.

Företaget grundades 2015 för att hjälpa nyanlända till Sverige att anpassa sig och komma in i samhället enklare. Bakom projektet finns 150 volontärer som jobbat helger och kvällar för att förverkliga Just Arrived.

Just Arrived är en tjänst som matchar ihop nyanlända med företag i Sverige för att hjälpa dem att skaffa sig arbetserfarenhet. Detta är ett viktigt steg för att kunna komma in i dagens samhälle.

Tjänsten fungerar både ur nyanländas perspektiv men underlättar även situationen för företag: Företag kan enkelt gå med i tjänsten för att lägga ut uppgifter som ni kan få hjälp med av personer som vill få arbetserfarenhet.

Bonsai.

Bonsai grundades 2016 av fyra killar i Göteborg: David Karlsson, Alexander Kurtsson, Jonas Sharma och Erik Hedgren. Killarna studerade själva och insåg hur många studeranden det är som har extra tid över för korta jobb, medan företag ofta har små uppdrag de kan behöva hjälp med. Därifrån började idén bakom Bonsai.

Det kan ibland bli dyrare för företag att själva använda sin tid på att montera ihop möbler, flytta grejer eller andra små uppgifter. Det är här Bonsai kommer in - startupföretaget kopplar ihop studeranden med dessa företag som behöver hjälp. Medan studeranden kan tjäna en extra slant kan företaget själva fokusera på sin huvudsakliga uppgift utan att distraheras av tidskrävande extra uppgifter.

Erghis.

Erghis grundades 2013 och har sedan dess vuxit i otrolig takt tack vare sin uppfinning - The Sphere. Holger Andersson och Örs-Barna Blénessy är hjärnorna bakom det hela.

Erghis drivs av tanken att all datorbaserad interaktion borde fokusera på användaren. Det ska vara enkelt att kommunicera och interagera - ingen skillnad om det så handlar om att skriva ett e-mail till kompis eller att kontrollera en robot i ett laboratorium.

Erghis vill göra framtiden “touchfree”. Man ska inte behöva ett tangentbord för att skriva - det ska kunna ske i luften bara genom att röra dina fingrar eftersom ytan runt omkring dig ska kunna vara en enda stor pekskärm.

Mentimeter.

Tanken bakom Mentimeter är att engagera publiken i en presentation så mycket som möjligt. Publiken ska få en röst och de som presenterar ska kunna känna sig som superstjärnor, sägs det på Mentimeters hemsida.

Företaget grundades 2014. För dem handlar allting om en aktivare publik. Startupföretaget erbjuder tjänster som gör det möjligt för publiken att delta i en presentation med hjälp av olika tekniska lösningar. Till exempel kan publiken delta genom att rösta på alternativ som ges i presentationen, eller genom att ladda ner materialet i slutet av en presentation.

Företaget är en inspiration för framtidens presentationsteknik - för alla vill ju ha en mer aktiv publik när man står framför en folkmassa!

Beleco.

1. Vem är ni?
Beleco är världens första marknadsplats och community för uthyrning och delning av möbler. Vi erbjuder privatpersoner och företag att hyra, hyr-köpa eller köpa möbler från kända möbeltillverkare och mindre unika tillverkare. Med vår White-Glove logistiklösning innebär det att vi levererar, bär in, monterar och tar med dina gamla möbler. Det skapar frihet. Frihet att förändra dig, frihet att förflytta dig och frihet att leva.

2. Varifrån kom idén bakom er startup?
Idén kom när Marie skulle lämna tillbaka sin tjänstebil och funderade då på vad mer man kan hyra eller leasa. Förutom att Marie har ett enormt inredningsintresse så passade detta väl tillsammans med framtiden. Allt går mot att man betalar för att använda och uppleva, men inte äga. Beleco gör även det enkelt för så kallade Millennials att leva som man lär, samtidigt som man bidrar till det cirkulära samhället och delningsekonomin.

3. Vad betyder inspiration för er?
Vår inspiration är att bidra till en värld där man har friheten att leva precis som man vill och där man inte behöver planera för framtiden. Flytta ihop, flytta isär, flytta stort, flytta litet eller prova dig fram till din stil. Vi tror på ett mer än en person ska kunna uppleva möbeln och på så sätt förlänga livet på den. Beleco välkomnar det nya tankesättet och när man jobbar hos oss så känner man en stolthet över att man är med om något stort.

Optolexia.

Optolexia är ett startupföretag som grundades 2015 för att underlätta upptäckten av dyslexi hos barn redan i tidig skolålder. Sedan dess har företaget vuxit i snabb takt. Teamet på Optolexia har alla en passion för vetenskaper och innovationer - eller rättare sagt vad dessa kan göra för människan!

Trots att Optolexias undersökningsmetod inte diagnostiserar dyslexi hos barn är det ett sätt att underlätta upptäckten av de som ligger i riskzonen. Ju tidigare detta upptäcks, desto bättre kan man motverka att läs- och skrivsvårigheterna utvecklas och blir värre.

Företagets experter kommer till skolor för att genomföra en screening på barnen - vilket sker snabbt och enkelt. Verkligen en fin idé som grundar sig i omfattande forskning.

Mino collective.

Mino Collective är en startup som fokuserar på naturprodukter för kropp, hår och huden. Samtidigt som sheasmör producerat av kvinnor i Benin används för produkterna, stöder Mino Collective dessa kvinnors liv. Företaget ser till att de kvinnor som producerar produkterna får betalt för sitt arbete - utan mellanhänder.

Inspirerande är även hur Mino Collective stöder dessa kvinnors dagliga liv och gör det möjligt för dessa kvinnors barn att gå i skola och utbilda sig. Idén bakom företaget skapades av Hadija Inoussa 2015, som har stark koppling till Benin. Hon ville förbättra kvinnors liv och dessutom förse den internationella marknaden med sheasmör av bästa kvalitet från Benin.

Nooks.

Nooks har en intressant och unik affärsidé som tog fart för inte så länge sedan. Bostadsmarknaden i Stockholm har ett högt tempo - Nooks vill förändra detta. Företaget vill ge alla lite mer tid att tänka igenom innan man säljer eller köper en bostad.

Därför har Nooks samlat bostäder på sin sida som har en sak gemensamt - de är kanske till salu. Någon gång i framtiden. På sajten kan man som potentiell köpare gå och kolla in människors hem för att eventuellt lägga ett bud på något ställe man tycker verkar passande - eller bara kolla runt för att se vad som kanske kommer att finnas på marknaden inom en snar framtid.