Expertvalet.se — Skandinaviens största marknadsplats inom B2B
Omnämnda i:
Senast uppdaterad: 9 juli 2021

Sveriges 30 bästa företagsbloggar 2017!

Sveriges Bästa företagsbloggar.

För andra året i rad är Expertvalet stolt över att presentera Sveriges 30 bästa företagsbloggar!

Det finns många verksamma företagsbloggar i vårt avlånga land. Det är inte alltid lätt att skapa innehåll som tilltalar majoriteten av ens målgrupp. Det finns dock de som verkligen lyckas och med denna lista vill vi uppvakta de företag som skapat en blogg värd att skryta om.

Det finns ingen som helst rangordning i listan. Bloggarna är alla värda ett besök. De företagsbloggar som är listade är alla experter inom sitt område och skapar innehåll efter sina respektive målgrupper. Det är alltså de 30 bästa företagsbloggarna i Sverige. Kriterierna för tävlingen hittar ni här.

Expertvalet har under denna process haft kontakt med vinnarna och vissa av dem har valt att svara på frågan: Vad är det bästa med att blogga som företagare?

I listan finner du svaren från respektive företag. De innehåller intressanta tips, information och inspirerande innehåll om hur det är att företagsblogga.

Kolla in vår senaste lista av Sveriges bästa företagsbloggar 2019!

MER OM EXPERTVALET

Expertvalet utger denna lita årligen med syfte att hylla svenska företag och deras jobb för att skapa bra innehåll till kunder. Expertvalet.se är en marnkadsplats där företagare kan beställa kostnadsfria offerter på bland annat kassasystem, kaffeautomater och att hyra skrivare

Sveriges bästa företagsbloggar 2017

If you would like to use this image on your website, use the embed code below:

Meltwater.

Meltwater erbjuder omvärldsbevakning åt företag, så att de kan få affärskritisk information i rätt skede, och skapa strategier samt fatta viktiga beslut. Vidare kan de kartlägga influencers eller hantera sociala medier åt företag. På sin blogg går det bland annat att hitta djupdykande intervjuer, podcastavsnitt samt tips rörande marknadsföring och kommunikation.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
"Det bästa med att driva en företagsblogg är att man skapar relevant content till sina kunder och till sina potentiella kunder. Våra befintliga kunder är väldigt tacksamma att vi skapar content som hjälper dem lägga rätt strategier. Vi har drivit massvis av webbtrafik till vår hemsida eftersom vi en gång i veckan publicerar framtidsspaningar och guider. Blogginläggen riktar sig till personer som jobbar som VD, ledning, kommunikation, marknad och liknande positioner. Vi är oerhört stolta över att ha en utav Sveriges bästa företagsbloggar" säger Sophie Hedestad, Head of Marketing i Norden på Meltwater.

Nivide.

Nivide är en digital byrå som arbetar med att få andra företags sälj- och marknadsavdelning att arbeta på ett mer digitalt sätt. Genom workshops, föreläsningar och utbildningar skapar Nivide bättre förutsättningar som i längden stärker varumärken och ökar intäkterna. På bloggen kan du läsa om hur olika typer av marknadsföring fungerar, hur viktigt en närvaro på sociala medier är med mera. Är du ute efter information om digitala kanaler har Nivide det mesta av den på sin blogg. 

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
"Vi drivs av att hjälpa och inspirera fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och bloggen har alltid varit det självklara sättet för oss att nå ut med värdeskapande innehåll till våra läsare. [...] Om vi kan skapa innehåll som hjälper andra, så vet vi att det även kommer att påverka oss positivt i förlängningen, och därför försöker vi vara så generösa med vår kunskap som möjligt [...]. Det bästa med att blogga som företagare är den respons som vi får av våra läsare och att se att det vi skriver om faktiskt ger resultat för andra och att vi bidrar till något positivt."

Kon-IT.

Kon-IT solutions är IT-företaget som fokuserar på små och medelstora företag. De är en helhetsleverantör inom data, IT och dokument bland annat. Genom att variera olika tips och trix till att skriva information finns det mesta läsaren behöver veta angående e-handel, IT-lösningar och informationssäkerhet på bloggen.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
“Det bästa med att blogga som företagare är när man ser människor ta sig tid att läsa artiklarna och när man sedan kan prata vidare kring ämnet på sociala medier. Det är det bästa med att blogga som företagare.”

Moderskeppet.

Moderskeppet erbjuder ett digitalt, kreativt lärande för att skapa material av olika slag. Bloggen består av prisuppgifter på olika program, genomgångar av samma program, tips på hur du kan fotografera som bäst och mycket annat. Är du som läsare intresserad av grafisk design ska du kolla in denna blogg, som täcker allt från historiska berättelser om bilder och eget skapande till foto- och bildbehandlingar samt produktivitet på jobbet och hemma.

Vad är det bästa med att företagsblogga?
"Mest av allt är det faktiskt mängdträningen. Att dagligen tänka på kundens drömmar och problem och sedan formulera texter som berör dem. Det är därför bloggskrivandet hos oss inte görs av marknadsförare utan av de som utvecklar tjänster och produkter."

Mama Said.

Mama Said är en digital byrå som hjälper företag med strategier till allt från Instagram-captions till blogginlägg eller podcastavsnitt. Bloggen innehåller information om sociala medier, digital kommunikation samt mycket mer. Mama Said erbjuder även utbildningar, samt ger massa tips på hur du bäst lyckas i den digitala världen.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
“Det bästa med att blogga som företagare är helt klart när vi märker att det stärker relationen till vårt community och att vårt innehåll har ett värde för våra mottagare. Sedan är det otroligt kul när det uppstår en genuin tvåvägskommunikation, vilket vår blogg har varit en stor del av. Vi bjuder mer än gärna på vår kompetens och tips, och vårt community delar med sig av deras tankar, feedback och åsikter. Det är guld värt för oss. Det är just de mötena som gör att vi älskar sociala medier och digital kommunikation! Sedan är det också väldigt roligt att få nörda ner sig i olika ämnen från vecka till vecka - vi ser det som kompetensstärkande inom företaget och lär oss själva väldigt mycket av att blogga.”

Telia.

Telias blogg Bättre Affärer erbjuder intressanta artiklar om det mesta, varvat med videos. Bloggen tar upp allt från hållbarhet och bättre affärsmöjligheter, till de hetaste mobiltelefonerna och IT-säkerhet. Eftersom bloggen uppdateras av de anställda finns det en bred kunskap och varierande innehåll.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
“Att blogga som företagare för företagare är en mycket viktig del i vår kunddialog och ett fönster för inspiration hur man skapar bättre affärer. Bloggen ger oss möjlighet att förse våra kunder med egna insikter, undersökningar och lärdomar kring digitaliseringen och också visa upp lyckade kundcase. Det allra viktigaste bloggandet ger oss är möjligheten att via innehåll skapa dialog och närmre kontakt med våra kunder – ryggraden för hela vår verksamhet!”

IIS

Internetstiftelsen i Sverige.

Internetstiftelsen i Sverige, IIS, är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige. De tycker om och tror på internet. På bloggen brinner skribenterna för att dela med sig av sin kunskap på olika sätt. De visar gärna upp sitt engagemang inom säkerhetsfrågor, personlig integritet och för ett öppet internet.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
"IIS-bloggen startades för att positionera Internetstiftelsen i Sverige som ett kunskapsnav för internet och internetfrågor. Bloggen har som ambition att vara ett värdefullt bidrag till omvärldsbevakning kring internet och hjälper till att positionera IIS som en öppen och transparent organisation som delar med sig av statistik, kunskaper och fakta på olika sätt. IIS är en organisation med många medarbetare som besitter stor kunskap inom sina respektive ämnesområden. IIS-bloggen ger dem möjlighet att skriva om frågor som intresserar dem – och som förhoppningsvis väcker nyfikenhet även hos många andra."

Vass Kommunikation.

Vass Kommunikation är en kommunikationsbyrå i Stockholm som arbetar med att synliggöra deras kunder digitalt, via sociala medier samt e-postmarknadsföring. Bloggen består av information inom copywriting, kommunikation, influencer marketing och mycket mer. Den är en mix av företagstips samt berättelser och information om företaget självt och hur det är att driva det.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
“Skapar gemenskap och delaktighet på företaget – alla medarbetare hjälps åt och vi lyfter upp allas kompetenser.
Inspirerar andra – genom bloggen kan vi inspirera och skapa mervärde till våra kunder och intressenter.
Utvecklar sig själv – att skriva en blogg kräver sin research och det gör att vi hela tiden står på tå.”

Smart Bizz.

SmartBizz hjälper företag med marknadsföring i digitala/sociala medier och LinkedIn. De ökar synligheten och effekten av företagens insatser i sociala medier. I deras utbildningar och föreläsningar inspireras företag till att förstå vikten av digital marknadsföring och hur de får bättre resultat. På bloggen hittar du många bra tips på hur du kan effektivisera närvaron i sociala medier, digital marknadsföring, leads generering, employeer branding samt mycket mer.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
"Att blogga är kostnadseffektivt och ett utmärkt sätt att driva trafik till hemsidan. Genom att dela relevant information skapar du ett enkelt sätt att få kontakt med intresserade läsare. Att uppdatera bloggen löpande med nya relevanta artiklar ger återkommande besökare. När läsarna hittar värdefulla tips som de direkt kan få användning för skapar du en trovärdighet i din bransch. Ha läsaren i fokus och skapa ett bra innehåll så kommer du att se en bra effekt av en blogg."

Pyramid.

Pyramid är reklambyrån som tillsammans med webbyrån Petra driver B2B-bloggen och har som syfte att utveckla kunders affärer med en stark och säljdrivande kommunikation. På bloggen finner du fördjupande artiklar och diskussioner om marknadskommunikation och varumärkesarbete. Bloggen varierar analyser med tips och fakta inom branschen.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
“Bloggen, i detta fall en expertblogg inom B2B-kommunikation, är ett modernt, flexibelt och starkt verktyg för alla som vill sprida kunskap och därigenom bygga sin profil. Vårt mål är att inspirera våra kunder och kontakter att lyfta deras marknadsföring. Marknadskommunikation är en av svensk industris största potentiella tillgångar. Våra företag är fantastiskt bra – man har ofta glömt bort att berätta det för kunderna. Vilket t. ex. en blogg är en utmärkt plattform för…”

edge HR.

Edge HR är bolaget som erbjuder digitala tjänster och utbildningar inom HR. Deras blogg erbjuder en bred repertoar och med flera skribenter finns det varierat innehåll. Du kan läsa om mångfaldsarbete, digitalisering av HR, hur du främjar positiva medarbetarupplevelser, fattar kloka beslut och mycket mer.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
“Vi startade vår blogg för att göra oss och vårt företag mer personliga. Med en digital affär finns det risk för att människorna bakom blir osynliga och vi tror att människor vill göra affärer med människor. Bloggen är en perfekt kanal för detta; en chans för oss att uttrycka det vi tycker är viktigt, och dela med oss av vår samlade kompetens och våra erfarenheter inom HR.”

UC

UC.

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditinformationsföretag och jobbar med företag, privatpersoner samt den offentliga sektorn. UC jobbar för att företag och privatpersoner ska kunna ta säkrare affärsbeslut. Bloggen startades i april 2016 och bjuder kunder, potentiella kunder samt allmänheten på mer inspiration och kunskap inom branschen. På bloggen hittar du trender och tjänster som hjälper dig i din vardag, samt omvärldsanalyser. Den är också till för att skapa mer dialog framöver.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
"Vi på UC startade vår blogg i april 2016 eftersom vi ville bjuda våra kunder, potentiella kunder samt allmänheten på mer inspiration och kunskap inom vår bransch – alltifrån områden som kreditinformation och affärsinformation, men även när det handlar om marknadsinformationstjänster. Inom informationsförädlarbranschen händer det otroligt mycket just nu och vi ville därför skapa en snabbrörlig plattform där vi kan dela med oss av nyheter, trender och insikter. Vi kände att det saknades på marknaden. Framöver hoppas vi även kunna skapa ännu mer dialog med våra bloggläsare."

Fortum.

Fortum är energiföretaget som omfattar produktion och försäljning av energi. Fortum bedriver också forskning kring energi och arbetar för en hållbar framtid genom att välja rätt energikälla. Deras blogg behandlar främst ämnen hur vi människor kan skapa en grönare värld genom att ändra hur vi använder energi. Som läsare får du reda på hur energiproduktionen ser ut i Sverige, och vilka typer som är bäst beroende på ändamål.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
“Behovet av att lyfta fram idéer och insikter och även erbjuda en plats för fördjupade resonemang har alltid funnits och bloggen är en bra plattform just det. Dessutom bidrar den till ett ökat internt engagemang då specialister från organisationens alla delar får en plattform att lyfta fram vad som händer inom deras område - må det vara nya affärsmodeller för finansiering av småskaliga solkraftslösningar genom blockchaintekniken, det senaste inom marknadsutvecklingen inom laddinfrastruktur eller hur digitaliseringen effektiviserar drift och underhåll av vattenkraften.”

CRMK.

CRM-konsulterna menar att starka kundrelationer är grunden till att utveckla goda affärer. Bloggen består av tips och trix på hur du kan bygga relationer från medarbetarna på företaget. Den innehåller även information om Microsoft Dynamics 365, som de uteslutande arbetar med. Är du nyfiken på Customer Relationship Management ska du besöka denna blogg.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
"Det gör att vi ännu bättre kan leva enligt våra värderingar; kompetens, win -win och ärlighet. Vårt fokus är att sprida kunskap om Dynamics 365, och genom att vi bidrar med vår kompetens hoppas vi inspirera andra att göra det och på så vis hjälps vi åt att bli bättre. Alla våra anställda bloggar, vilket gör att vi alla känner att vi bidrar till att följa värderingarna. Sen finns det givetvis fler bra saker, det hjälper oss med marknadsföringen och synligheten, men allt utgår från det vi tror på, alla vi som jobbar på CRM-Konsulterna!"

Apsis.

Apsis arbetar med digital marknadsföring. Genom deras automatiserade system skapar de möjligheter för företag att fokusera på det de gör bäst. Bloggen består av nyheter, tankar och rapporter om digital marknadsföring. Den består av tips och information som gör att företag kan skapa en tydligare digital strategi och vara mer närvarande på webben.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
"Det bästa med bloggen är att den ger oss möjligheten att inspirera våra läsare med innehåll som hjälper de att ta nästa steg inom digital marknadsföring. Bloggen ger oss också chansen att profilera våra experter och visa deras spetskunskaper inom områden som  är relevanta för oss."  - Dag Thorén, Content Strategist på APSIS

Doidea.

Doidea är ett företag som står som en helhetsleverantör av inbound marketing. På bloggen går det att läsa om inbound marketing, content marketing, digitalisering av B2B samt andra ämnen. Om du är intresserad av att digitalisera din marknadsföring, eller din säljprocess så är Doideas blogg något att läsa.

Vad är det bästa med att blogg som företagare?
"Det bästa med att blogga som företag är att det är så enkelt att i digitala kanaler dela med sig av vår kunskap och expertis till vår målgrupp som söker efter svar på olika utmaningar. Vi älskar att hjälpa våra läsare framåt, helt enkelt. Alla hos oss bloggar, vilket skapar en bred kunskapsbas och olika infallsvinklar i vårt innehåll! Våra artiklar ger också läsare en bra inblick i hur vi jobbar med våra kunder. Vår blogg driver enormt många leads och affärer till oss, vilket är väldigt roligt och bevisar vår tes att bloggande är nödvändigt för moderna företag som vill växa!"

IBM

IBM

IBM är IT-företaget som skapat THINK-bloggen, för att göra världen bättre. Detta är andra året de vinner denna utmärkelse. Huvudfokus med bloggen är att inspirera och lyfta fram lösningar för framtiden. Här kan du som läsare hitta det mesta. Från politik till teknik, från design till framtiden, bloggen har något för de flesta läsarna.

Vad är det bästa med att blogga som företagare?
"Det bästa med att blogga som företagare är att vi har en plats där vi kan väcka tankar och lyfta fram intressanta lösningar som kan göra Sverige, och i förlängningen den här världen, bättre. Vi bloggar mest om teknik, men inte om tekniken i sig, utan med fokus på vad tekniken åstadkommer. Vi ser också THINK-bloggen som en plattform för diskussion - en plats där alla är välkomna att dela med sig av sin kunskap och sina åsikter."

paloma.

Paloma arbetar med webbaserade produkter och har tagit fram Postman, Magnet och Kurios ett nyhetsbrev, eventverktyg och ett enkätverktyg, som förenklar vardagen för företag. Bloggen består av information om strategier för e-postmarknadsföring, content marketing, analyser och statistik samt mycket mer.

PWC

PWC.

Precis som förra året är PWC, som tar hand om Företagarbloggen, vinnare av bästa företagsblogg i Sverige. PWC jobbar med redovisning, revision samt skatte- och affärsrådgivning. Bloggen innehåller tips om allt som har med egenföretagare att göra. Genom texter och videos får läsaren ett varierande innehåll som täcker de flesta situationer på marknaden, nya som gamla.

VISMA.

Visma är företaget som gör verksamheter mer effektiva. De automatiserar affärsprocesser och erbjuder kunder deras programvara, tjänster och kunskap för att skapa tillväxt. Visma har även en gratisguide om bokföring för nybörjare, som vi skrivit om tidigare i vår blogg. Bloggen består av artiklar som berör affärssystem, HR, inköp, redovisning med mera. Här finns det mesta som har med företag att göra, både tips samt nyheter om vad som händer i företagarvärlden.

Argonova.

Argonova är en webb- och reklambyrå med många års erfarenhet. Företaget arbetar med att skräddarsy webbaserade lösningar åt andra företag. Bloggen är flitigt uppdaterad och där finner läsaren guider om sociala medier, tips och trix på hur man kan förbättra sin e-handel, marknadsföring samt andra digitala lösningar både företag och privatpersoner kan behöva på webben.

Poolia.

Poolia är ett av Sveriges ledande rekryteringsföretag som förser andra företag med kompetens som tillgodoser de behov som finns. Poolia har lång erfarenhet och detta märks i bloggen på kunskapen de tillför. Här får du som läsare tips och berättelser om ledarskap, ekonomi, HR, chefsyrket samt information om hur du kan boosta din karriär. Bloggen visar på bred kunskap och här hittar du det mesta du behöver veta vad gäller din karriär.

Science Park.

Science Park arbetar med att hjälpa bolag och privatpersoner att förverkliga sina idéer. De hjälper till med affärsplaner, expansioner, kapital samt att hitta rätt team för att utföra idén. Bloggen tar upp ämnen som till exempel brainstorming, marknadsföring, fotografering, sälj, hållbarhet och mycket annat. Är du ute efter att förverkliga de idéer du går och bär på ska du kolla in Science Parks blogg.

Finansportalen.

Finansportalen är en oberoende sajt om privatekonomi i synnerhet. Som privatperson får du här tips på hur du kan spara och tjäna pengar. Bloggen är till för att du som läsare ska kunna fatta smarta beslut kring din ekonomi. Artiklar om Sveriges ekonomi, ränta samt aktier och skatt tas också upp och detta gör de med ett enkelt språk, så att privatpersoner så enkelt som möjligt kan förenkla sitt sätt att se sin ekonomi på.

Litium

Litium jobbar med att göra e-handeln simplare och smartare för företag så att de kan växa. Eftersom e-handeln växer och blir mer konkurrenskraftig behövs ett företag som Litium. Bloggen fokuserar på B2B-handel, retail och e-tail. Innehållet varierar från podcastavsnitt till vanliga artiklar och samtiden ur ett e-handelsperspektiv.

Consector.

Consector är en låneförmedlare med personlig rådgivning som underlättar privatpersoners sökande genom bland annat privatlån och bolån. Bloggen förklarar och reder ut begrepp som har med ekonomi att göra. Lån, privatlån, bolån med mera förklaras genom återkommande artikelinslag som till exempel “Consector förklarar”. Consector tar i bloggen upp tips, trender, videos och en del annan information som är av nytta när du ska planera din privatekonomi.

careereye.

Careereye är ett karriärcommunity som skapar möjligheter för människor att ta rätt karriärbeslut. Företaget ger människor chansen att jämföra arbetsgivare utifrån vad de har för mål i arbetslivet. Bloggen är riktad till personer som är intresserade av employer branding och här finner du tips på vad som är bra att tänka på som både anställd och chef. Bloggen varvar tips med djupdykningar som till exempel intervjuer, information om karriärdagar eller allmänt om anställda på Carreereye.

Kantar SIFO.

Kantar Sifo är företaget som bland annat utför marknads- och opinionsundersökningar. De har länge varit det ledande företaget i branschen. Deras blogg är mycket varierad och tar upp ämnen som till exempel politik, opinion, varumärken, digitala medier. Inläggen består av tips, berättelser och mycket mer. Nästan oavsett vad du är ute efter kan du hitta det på bloggen.

Eqvarium.

Eqvarium är en naming-byrå som även erbjuder till exempel coachning. Byrån har lång erfarenhet av namngivningsbranchen och detta märks i den kreativa bloggen. På bloggen finns till exempel en namnskola i flera olika delar, där du som läsare kan lära dig hur du ska tänka när du väljer namnet på ditt företag.

Mediavision.

Mediavision är strategi- och affärsutvecklingskonsulter inom spel- och medieindustrin. Deras blogg består av artiklar som berör statistik, E-sport, sociala medier och annat som är värt att veta i branschen. Artiklarna är varierande och innehåller både information om vad som händer på företaget, och i branschen de verkar, samt information och statistik om mer generella ting inom spel- och medieindustrin.

På följande kriterier har företagsbloggarna blivit nominerade:

Värdeskapande

• Är innehållet inspirerande, relevant och korrekt?

Design

• Gynnar den användarvänligheten? Är den estetisk tilltalande?

Uppdatering

• Är bloggen uppdaterad kontinuerligt med relevant information?