I detta inlägg önskar vi på Expertvalet att förklara en del grundläggande teorier kring en SWOT-analys, för att du som egen företagare ska bli bättre rustad att fatta de rätta strategiska besluten för din verksamhet. Sådana essentiella beslut omfattar val av nya marknader och hur ditt företag bäst drar nytta av dess olika egenskaper för att kunna maximera förtjänst och marknadsprestation.
Det konceptuella ramverket för att välja marknader att etablera sig inom är en SWOT-analys, i kombination med en analys av strategiska mål och fokus. I enlighet med ekonomisk teori finns två sätt för en verksamhet att tjäna pengar - genom att finna attraktiva marknader och genom att inneha unika resurser och kapabiliteter som gör det möjligt att skapa en konkurrensfördel. Vid genomförandet av en SWOT-analys ska därför olika faktorer som är väsentliga för ditt företag i såväl externa som interna omgivningar analyseras.
Analyser som är grundläggande vid val av en ny marknad:
Med hänsyn till möjligheter och hot som ditt företag kan möta är följande faktorer viktiga för att kunna fastställa attraktiviteten av en marknad:
Då du analyserat de underliggande faktorerna för att bestämma hur pass attraktiv en specifik marknad är, är det en god idé att projicera dessa till framtida scenarion. Därmed rekommenderas du att även genomföra en SWOT-analys baserad på framtida marknadsegenskaper, för att kunna jämföra dagsläget med en potentiell framtida utveckling. På samma vis bör du fastställa vilka faktorer som är viktiga - exempelvis kostnads- och differentieringsfaktorer, för att kunna kartlägga konkurrensfördelar som ditt företag innehar i såväl dagsläget som potentiellt i ett framtida läge. Även de styrkor och svagheter som finns inom din verksamhet bör således bedömas utefter hur de troligtvis kommer att utvecklas.
En SWOT-analys används för att kunna besvara frågan om huruvida ett företag är kapabelt att dra fördel av marknadsmöjligheter och övervinna externa hot mot dess framtida överlevnad. Konceptet av en sådan analys innefattar verktyg för att kunna mäta såväl interna styrkor och svagheter som externa möjligheter och hot.
Syftet med de fyra karaktäristikerna som mäts i en SWOT-analys kan beskrivas enligt följande:
Genom att använda ramverket för en SWOT-analys och de verktyg som detta koncept innehåller kan du tillägna dig information som är viktig för att du ska kunna fatta de rätta besluten kring din verksamhet. Du kan exempelvis på ett starkt grundlag då dra slutsatser om din övergripande affärssituation, i tillägg till att implementera strategier som förbättrar ditt företags prestationer på marknaden.
När du ska identifiera de interna styrkor som ditt företag besitter finns en rad faktorer som indikerar om sådana styrkor är etablerade:
De svagheter, eller bristfälliga kapabiliteter, som ditt företag har representerar något som saknas eller utförs sämre jämfört med konkurrenter. Svagheter kan innebära en konkurrensnackdel för din verksamhet och förkroppsligas exempelvis genom:
Vid identifiering av en verksamhets marknadsmöjligheter finns en rad karaktäristiker att hålla i åtanke med hänsyn till marknadens potential:
Vid identifiering av de specifika externa hot som en verksamhet kan möta bör två typer av hot övervägas - normala affärsrelaterade hot och sudden-death hot. Det är även viktigt att identifiera sådana hot som har potentiell inverkan på verksamhetens framtida prospekt, i tillägg till att evaluera vilka strategiska handlingar som kan genomföras för att neutralisera eller förminska inverkan av sådana hot.
Illustrationen nedan visar hur de olika elementen i en SWOT-analys poserar strategiska frågor och hur de är tänkta att kombineras för att du ska kunna utvinna marknadsframgångar med din verksamhet:
Företa en SWOT-analys redan idag och förbered dig själv och din verksamhet på att strategiskt ta de rätta stegen ut på nya marknader. All lycka på vägen!
Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?