Expertvalet.se — Skandinaviens största marknadsplats inom B2B
Få upp till 4 offerter här
Spara tid
Spara tid

Fyll i formuläret och få upp till 4 offerter från våra särskilt utvalda samarbetspartners

Spara pengar
Spara pengar

Spara pengar genom att jämföra offerter och välja den lösning som passar er bäst

Kostnadsfritt & utan förpliktelser
Kostnadsfritt & utan förpliktelser

Vår service är helt kostnadsfri och utan förpliktelser

Omnämnda i:
Senast uppdaterad: 7 juli 2021

Vilken telefonväxel passar ert företag bäst?

Förenkla er kommunikation med en telefonväxel för företag

Har ert företag expanderat och är i behov av en ny telefonväxel? Att hitta och välja en växel som passar just ert företag är viktigt för att investeringen ska vara lönsam och användbar.

En telefonväxel är ett system som förenklar hanteringen av företagets alla samtal mellan mobiler, datorer, ip-telefoni och fasta telefonanslutningar. Med en anpassad lösning hanterar ni enkelt röstbrevlåda, samtal i kösystem och vidarekoppling.

Vill ni jämföra priser på telefonväxlar anpassade efter era behov? Fyll i formuläret och motta kostnadsfritt upp till fyra skräddarsydda offerter. Expertvalet jobbar för att förenkla er inköpsprocess samtidigt som att vi lägger leverantörer i konkurrens och ger er ett bättre pris!

3 tips för att välja rätt telefonväxel

För att hitta den bästa telefonväxel för ert företag finns det tre större faktorer att beakta. Antal anställda, krav på mobilitet och behov för extra funktioner. Läs mer om vad dessa faktorer innebär nedan.

1. Antal anställda som ska kopplas till telefonväxeln

Antal anställda eller rättare sagt antal användare kommer att avgöra hur omfattande er telefonväxel behöver vara. Fler antal användare innebär oftast ett mer omfattande system.

Ett företag med över 100 anställda behöver ett mer omfattande system med eventuellt en kunnig telefonist som kan koppla kunderna rätt. Ett mindre företag med endast få anställda kan bra klara sig med en mobil växel som hanteras i en app.

2. Behovet att kunna jobba på distans

Kravet på mobilitet avgör om ni bör satsa på en traditionell växel som finns stationerad på kontoret eller en mobil eller molnbaserad växel. De flesta leverantörer idag erbjuder molnbaserade tjänster som standard eftersom de går bra att integrera med både dator, mobil och fasta anslutningar.

Telefon.

3. Behovet av tilläggsfunktioner

Behovet av funktioner är den faktor som mest kommer att påverka omfattningen av er telefonväxel. Det är passande att på förhand bestämma om det endast finns behov av att ringa och ta emot samtal, eller om ni önskar fler funktioner.

Här listar vi de mest vanliga tilläggsfunktionerna som ni kan ha behov av:

  • Videosamtal
  • Chattfunktion
  • Videosamtal
  • Videokonferens/möten
  • Integrera mobil, dator, fast telefoni, DECT-telefon eller Skype
  • Menyval och vidarekoppling med svarsmeddelande
  • Svarsgrupper där flera i företaget kan svara på väntande samtal
  • Röstbrevlåda
  • Inspelning av samtal

Utöver dessa tjänster kan ni även lägga till flera tjänster för att skapa ett komplett telefonsystem. Till exempel kan man tillägga svarstjänst och telefonpassning, telefonist med utbildning eller insamling av statistik för inkommande samtal och service.

Pris på telefonväxel anpassad till ditt företag

Beroende på hur många anställda som finns på företaget, ska telefonväxelns funktioner anpassas därefter. Priset på telefonväxlar varierar därför mycket beroende på era behov.

För att ge er en bild över vilken slags telefonväxel som passar er så har vi satt ihop tre olika prisexempel nedan. Priserna är estimerade och kan komma att ändra beroende på era behov.

Priser för startavgift och abonnemang under 2 år

Litet företag: 5 anställda
  • Fem skilda mobiltelefoner
  • Mobil telefonväxel för fem mobiltelefoner med samma operatör. 
  • Främst interna och inkommande samtal.

Startavgift: från 1200 kronor för 2 år 

Abonnemang: från 50 kr/mån

Mellanstort företag: 20 anställda
  • Både fasta och mobila telefoner som ska kopplas till en mobil växel.
  • Främst interna och externa samtal.

Startavgift: från 36 000 kronor för 2 år 

Abonnemang: från 1500 kr/mån

Stort företag: 100 anställda + reception
  • Fasta telefoner och fast telefonväxel inklusive utbildning av telefonist.
  • Främst externa och inkommande samtal. Internationella samtal förekommer.

Startavgift: från 246 000 kronor för 2 år 

Abonnemang: ca. 10 000 kr/mån

Avgifter för utgående samtal kan tillkomma.

Priserna varierar med växelns kapacitet

Antalet registrerade telefonnummer påverkar telefonväxelns pris. Det förekommer vanligen en fast kostnad för registrering av telefonnummer, samt en löpande kostnad för abonnemang. Med en fast telefonväxel tillkommer även kostnader för hårdvaran samt eventuell utbildning av telefonist.

Fördelar med att investera i en bra telefonväxel

Att investera i en bra telefonväxel medför många fördelar för ert företag, vare sig om ni driver en enmansfirma eller en nationell verksamhet. Nedan har Expertvalet listat några av de fördelar ni kan ta del av.

Ge bästa service till era kunder

En telefonväxel ger er möjlighet att aldrig missa viktiga samtal från kunder. Är ni inte på plats så tar växeln emot kunderna och guidar dem vidare för att ni ska kunna kontakta dem senare.

Med en mer omfattande telefonväxel har ni också möjlighet att tjäna kunderna på det sätt de önskar. Ni kan enkelt betjäna kunder per telefon, i chatten, per mejl eller varför inte med ett personligt videosamtal. En bättre kundtjänst leder till bättre kundrelationer!

Ge en professionell bild av företaget

En telefonväxel ger en professionell bild av både små och stora företag. För stora företag är det viktigt att professionellt och smidigt leda kunden vidare till rätt person för att lösa deras problem.

För små företag kan en telefonväxel ge ett mer professionellt intryck och skapa en tillförlitlighet för företaget. Som liten aktör kan det vara svårt att tas på allvar, men med en telefonväxel skapar ni enkelt en tillförlitlighet till företaget.

Gör distansjobb enkelt

En telefonväxel gör det möjligt för småföretagare att jobba var som helst allt medan samtalen koordineras till er genom växeln. För större företag förenklar även telefonväxeln kopplingen mellan kontoret och arbetstagare på språng.

Hitta rätt telefonväxel för ert företag

Telefonväxlar är oftast anpassade lösningar som görs upp mellan kunder och leverantörer. För att få korrekt information för prisjämförelse rekommenderar vi att beställa flera skräddarsydda offerter att jämföra mellan.

Med vår kostnadsfria tjänst kan ni enkelt och snabbt beställa upp till fyra kostnadsfria offerter från leverantörer runt om i Sverige! Fyll i formuläret med era krav och behov så fixar vi resten och ni slipper ringa runt till alla leverantörer. Expervalets tjänst är både kostnadsfri och utan förpliktelser.

Fyll i formuläret på bara en 1 minut