Expertvalet.se — Skandinaviens största marknadsplats inom B2B
Omnämnda i:
Senast uppdaterad: 8 juli 2021

3 tips till en framgångsrik varumärkesidentitet

Att sticka ut och skapa en unik varumärkesidentitet för din verksamhet är en viktig aspekt på dagens konkurrenskraftiga marknad. För att bli framgångsrik krävs det att kunden kommer ihåg varumärket så att det inte försvinner i mängden.

Ett varumärke är en immateriell resurs i en organisation. Det är vad folk associerar när de hör ett varumärkes namn. Det är allt som folk tänker hör ihop med vad varumärket har att erbjuda. Både fysiskt och emotionellt.

Kort och gott sagt är ett varumärke allt som kan tänkas finnas i en organisation eller ett företag. Konkreta saker så som personer, produkter, lokaler. Men även känslor och tankar som till exempel värderingar eller rykten från allmänheten ingår i ett varumärke.

Det tar ungefär 10 - 30 sekunder för en människa att skapa sig ett intryck från det hon ser. Därför är det mycket viktigt att skapa något som sticker ut, något som tilltalar och har en mening. Vad säger logotypen? Vad säger färgerna? Vad säger orden? Och så vidare. Det finns många aspekter att tänka på när ett varumärke byggs. Speciellt om du vill att varumärket ska sticka ut och i längden bli framgångsrikt i branschen det verkar.

En av de viktigaste aspekterna som måste övervägas är hur den grafiska profilen ska gå i linje med de övriga värderingarna som finns i ett företag.

Nedan har Expertvalet skapat en infograf med tips om hur en verksamhet kan skapa en unik varumärkesidentitet för att bli mer attraktiv på marknaden.

Varför behövs en varumärkesidentitet?

If you would like to use this infographic on your website, use the embed code below:

Tänk på helhetsperspektivet

Det är viktigt att se till så att alla tre steg går i linje med varandra. Att vara konsistent är en nyckel till framgång, om det görs på rätt sätt. Det finns även andra aspekter som kan påverka varumärkesidentiteten, men denna infograf fokuserar på dessa tre.

Den visuella identiteten ska till största del gå i linje med strategin, samt att rösten ska skapa en helhet. Så om den visuella identiteten är skojfrisk, utmanande eller allvarlig, måste även texten, rösten samt värdegrunden också vara det.

Genom dessa tre tips berättar ditt varumärke en berättelse. Det skapar en sammanhängande historia hos kunden, som sedan skapar ett värde när denne ser varumärket eller tänker på det.

Att skapa en framgångsrik varumärkesidentitet är inte alltid lätt. Det är många aspekter som ska fungera tillsammans. Expertvalet hoppas dock att du fått smarta tips på vägen till att erövra dina konkurrenter.