Millennials har länge varit en mystisk generation på arbetsmarknaden som många arbetsgivare ser som svåra att tillfredsställa. Millennials har kallats allt från lata narcissister till berättigade barn som inte vill växa upp. En stämpel vi på Expertvalet anser vara både hård och oförtjänt.
För att bättre förstå millennials och deras syn på drömjobb och arbetsmarknaden har Expertvalet kontaktat ett antal millennials för att höra om deras drömjobb och vad de tycker är viktigt på en arbetsplats. Svaren visar att millennials ser drömjobbet mer som en plats där de har möjligheten att utvecklas, utmanas, få stöd och trivas bland kollegorna, det betyder mycket mer än själva yrkesrollen.
Frågorna nedan ställdes till våra millennials men vi ser gärna att ni tar det steget längre. Vi tror på sambandet mellan samarbete, förståelse och framgång på alla arbetsplatser. Ställ frågorna till dina kollegor och starta en diskussion som bygger broar generationer emellan!
Vi frågade även om vilka företag som hade alla dessa drömjobb och var millennials helst vill jobba. Läs mer om företagen med drömjobben här.
Millennials är de som tillhör millenniegenerationen, även kallad generation Y, och är födda mellan år 1980 och 2000. Millenniegenerationen ses som annorlunda för att de växt upp i en digital värld som förändras väldigt snabbt. Man diskuterar ofta vad som motiverar millennials i arbetslivet och ser man till forskning så handlar det ofta om intressant arbete, tid för fritid, och bra stämning på arbetsplatsen.1 Dessa värderingar är ju förstås inte nya för millennials och hittas också bland andra generationer, men bland annat tid för fritid och frihet är en trend som är starkare hos millennials.2
Millenniegenerationen har även kallats livskarriäristerna som ständigt vill utvecklas, både på jobbet och privat. Alla delar av livet ska ständigt utvecklas och man lägger stor vikt på alla delar såsom familjeliv, personlig hälsa, hemmet och karriären.
Här kan du se en kort överblick över våra millennials och deras jobb. Klicka på namnet för att komma direkt till deras svar.
Frida Eriksson, matreporter, Elle Mat & Vin
Julia Sundström, sjuksköterska
Marie Ideström, projektledare, Blueair
Lovisa Fasth, digital content manager, Coala Life
Anna Åslund, redaktör, MetroJobb
Marcus Mannfolk, controller, Wärtsilä
Nadia Väglund, kundbetjäning, Neste Oil
Jenna Vierinen, verksamhetsledare, Svensk Ungdom i Finland
Mattias Lagerstedt, head of partnerships, Graduateland
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att göra en arbetsplats trivsam? |
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att göra en arbetsplats trivsam? |
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Min chef förstår att jag vill göra ett bra jobb och ger mig förutsättningarna att göra det. Det är högt i tak och arbetskulturen tillåter att man gör fel ibland. Vi har en stark kultur som fokuserar på människors välmående och förmågor. Man erbjuds vidareutbildning för både personlig utveckling och kompetensutveckling. Det är roligt på jobbet och vi har afterworks där respektive bjuds med, vi firar framgångar tillsammans och löser utmaningar som ett team. Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att göra en arbetsplats trivsam? |
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att göra en arbetsplats trivsam? |
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att göra en arbetsplats trivsam? |
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att göra en arbetsplats trivsam? |
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att göra en arbetsplats trivsam? |
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att en arbetsplats ska vara trivsam? |
Beskriv ditt drömjobb (som du antingen har eller vill ha). Vad är det som gör detta till ditt drömjobb? Vad är viktigt för att göra en arbetsplats trivsam? |
Genom att kolla på svaren ovan är det enkelt att konstatera att de stämmer överens med tidigare forskning och uppfattning om millennials drömjobb. Exempel på sådan forskning är Millennials’ work values av Kurons forskargrupp1, som nämner bland annat intressanta jobb, stöd från ledning, socialt ansvar och goda kollegor som arbetsvärden som tilltalar millennials. Värden som alla även nämnts i av våra millennials. På bilden nedan ser ni alla de värden som nämnts av våra millennials samt hur många av dem som nämnde respektive värde.
Många av våra millennials har inte ett specifikt drömjobb utan söker en arbetsplats där de har möjlighet att utvecklas och påverka omgivningen på olika plan. Det handlar mer om känslan man har i yrkesrollen än vad själva yrkesrollen har för benämning.
Det som gör arbetsplatsen trivsam är dock i högsta grad stämningen och kollegorna. Utöver det så ser dessa millennials gärna att det finns en bra ledare som ser en och stöder och pushar när det är nödvändigt. Endast en av nio nämnde något om en rättvis lön medan sju av nio nämnde hur viktigt det är med bra stämning och härliga kollegor.
Utöver frågorna som presenteras ovan frågade vi vilka företag som intresserar millennials och var de kan tänka sig hitta drömjobben. Alla företag som nämndes finns med på bilden nedan. Av våra millennials nämndes bland andra Google, TV4-Gruppen, Kone, F-Secure och Oatly. En intressant aspekt med dessa millennials var att det var inget företag som nämndes mer än en gång.
Ett annat intressant resultat var att många av våra svenska millennials nämnde lokala och nordiska företag (se bilden nedan). De största och hypeade företagen som nämndes var Google och Tesla men utöver det var det till största del inhemska företag som erbjöd drömjobben. Urvalet är litet men kan vi ändå dra slutsatsen att nordiska företag är bra på att dra till sig unga talanger?
Dessa företag gör tydligen något rätt när de intresserar unga talanger och det tycker vi de ska vara stolta över. Ser man över vad företagen har gemensamt så kan man dela upp dem i två större (mycket generaliserade) grupper: tech-företag och företag som gör skillnad för människor och miljön. En mycket intressant aspekt som också speglar våra millennials svar om drömjobbet samt trenden att jobba för innovativa tech-företag.
Även om våra millennials inte representerar alla millennials i Sverige så tycker vi ändå att man kan hylla dessa företag som nämnts! Man kan nog också dra den slutsatsen att om företaget nämns av dessa millennials så finns de också i andra millennials tankar, antingen som drömföretag eller som företag med intressanta arbetsplatser.
I tabellen nedan hittar du alla företag tillsammans med en kort beskrivning på vad de gör och vill uppfylla med deras verksamhet. Kolla in och jämför med dina egna värderingar för att hitta ditt eventuella drömjobb.
Företag | Vad gör de? |
---|---|
Oatly | Oatly finns av en enda anledning: vi vill göra det enkelt för folk att äta och dricka så att de mår bra och samtidigt slipper oroa sig för att de tär på planetens resurser. |
FN | The United Nations take action on the issues confronting humanity in the 21st century, such as peace and security, climate change, sustainable development, human rights, disarmament, terrorism, humanitarian and health emergencies, gender equality, governance, food production, and more. |
Sida | Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete, Sida, är en statlig myndighet som arbetar på uppdrag av Sveriges riksdag och regering för att minska fattigdomen i världen. Genom vårt arbete och tillsammans med andra bidrar vi till att genomföra Sveriges politik för global utveckling. |
TV4-Gruppen | En av TV4-Gruppens viktigaste uppgifter är att verka för demokrati och yttrandefrihet. Vi kan med vår verksamhet och storlek påverka publik, annonsörer, makthavare, med flera. TV4-Gruppen är en maktfaktor och med det följer ett stort ansvar. |
E ON | Det pågår en omvandling av energimarknaden. Det är ett helt nytt energilandskap som växer fram. I detta har kunderna makt över sin konsumtion och sin produktion, och andelen förnybar elproduktion växer. E.ON är med och driver den omvandlingen. En avgörande del i det är våra investeringar och våra samarbeten och partnerskap för smarta och hållbara energilösningar med kunden i fokus. |
Dong Energy | DONG Energy är ett kundnära energiföretag med fokus på förnybar energi. Vi är världsledande inom havsbaserad vindkraft och ligger i framkant i användningen av biomassa. I Sverige är vi specialiserade på biogas och naturgas till företag. |
Google's mission is to organize the world's information and make it universally accessible and useful. | |
F-Secure | From more than twenty-five years of protecting millions of computers around the globe, from the first malware to the latest targeted attack, we know this for sure: you will be hit. The only question is if you will recover and come back stronger. To do that, you need the right team in your corner. For F-Secure, cyber security is more than a product—it's how we see the world. |
Blueair | På Blueair tror vi på ren luft för alla. Varje andetag vi tar med frisk luft fyller oss med energi, hälsa, styrka och frid. Att andas ren luft rensar sinnena, livar upp själen och föryngrar huden. Vår strävan efter ren luft har lett fram till utvecklingen av världens bästa luftrenare, som ger den renaste luft du kan föreställa dig. Vad är väl ett hem eller en arbetsplats utan känslan av vara en hälsosam tillflyktsort? Vi tror inte bara på betydelsen av renare, hälsosammare luft - vi lever och andas enligt den filosofin. |
Siemens | Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. |
Tesla | Tesla grundades 2003 av en grupp ingenjörer som ville bevisa att man inte behövde kompromissa för att köra elektriskt – att elfordon kan vara bättre, snabbare och roligare att köra än bensinbilar. Idag bygger Tesla inte bara helt elektriska bilar utan även oändligt skalbara produkter för ren energialstring och -förvaring. Tesla anser att ju fortare världen slutar förlita sig på fossila bränslen och rör sig mot en framtid helt utan utsläpp, desto bättre. |
Coala | Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inriktat på hjärtdiagnostik och mobil hälsa. Företaget har utvecklat en portfölj av patenterade produkter och tjänster för digital distansövervakning och screening av hjärtat. |
KONE | At KONE, our mission is to improve the flow of urban life. We understand People Flow in and between buildings, and we aim to make people’s journeys safe, convenient and reliable. Our vision is to deliver the best People Flow® experience, by providing Ease, Effectiveness and Experiences to users and customers over the full life-cycle of the buildings. Our strategy guides us towards our vision. |
Förlaget M | Författarna och illustratörerna står i centrum av vår verksamhet. Vi arbetar utgående från traditioner för att skapa nytt. Vi vill öka den litterära mångfalden. Vi är ett finlandssvenskt alternativ och vi arbetar globalt. Förlaget är grundat i oktober 2015. |
Academic Work | Vi rekryterar och hyr ut akademiker som fortfarande studerar, eller som är i början av karriären – young professionals. Vi startade som tre studenter som levde vår egen affärsidé. Nu är vi en internationell verksamhet där young professionals påbörjar sina karriärer, varje dag. |
1 Kuron, L. K., Lyons, S. T., Schweitzer, L., & Ng, E. S. (2015). Millennials’ work values: differences across the school to work transition. Personnel Review, 44(6).
2 Twenge, Jean M., et al. “Generational Differences in Work Values: Leisure and Extrinsic Values Increasing, Social and Intrinsic Values Decreasing.” Journal of Management, vol. 36, no. 5, 2010, pp. 1117–1142.
Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?