Fyll i formuläret och få upp till 4 offerter från våra särskilt utvalda samarbetspartners
Spara pengar genom att jämföra offerter och välja den lösning som passar er bäst
Vår service är helt kostnadsfri och utan förpliktelser
En skrivare är en väsentlig del av de flesta företags verksamhet, oavsett om ni är ett litet startup eller ett av Sveriges största företag. Att köpa skrivare kan bli en dyr investering, för vissa är det lönsamt, men inte något alla har möjlighet att göra. Lyckligtvis finns det andra alternativ, genom att leasa eller hyra skrivare så slipper ni den tuffa initiala investering och får en jämn och låg månadskostnad.
När det kommer till att hyra skrivare finns det två varianter att välja mellan: långtidshyra och korttidshyra. Nedan ser ni vad dessa innebär och vilken som är relevant just för er verksamhet.
Är ni osäkra på om ni bör köpa eller leasa/hyra skrivare? Vi på Expertvalet vill göra det så simpelt som möjligt för er. Genom att fylla i formuläret ovan får ni upp till fyra skräddarsydda offerter, helt gratis och utan förpliktelser.
Här kan ni läsa mer om hur ni hittar den bästa skrivarlösningen för er verksamhet.
Om ni behöver en skrivare för en kortare tid är hyra skrivare nästan alltid rätt alternativ. Detta för att undvika stora investeringskostnader och press för att sälja skrivaren snabbt när ni inte längre behöver den.
En multifunktionsskrivare med liten kapacitet kan kosta mellan 100 och 300 kr i månaden. Dessa passar bäst för hemmakontor och mindre företag. En multifunktionsskrivare för flera användare med större kapacitet brukar hamna på runt 500 kr i månaden. En sådan skrivare kan passa för små till medelstora företag som behöver många utskrifter varje månad.
En multifunktionell skrivare som ska agera som avdelningsskrivare kräver många utskrifter per månad, samt flera användare. Priset på dessa kan gå upp till 2 000 kronor per månad, och lämpar sig för större institutioner och företag. Det kan i vissa fall vara lämpligt med fler mindre skrivare utställda runt om på företaget, istället för en stor skrivarlösning.
När det är dags att införskaffa en skrivare för företaget finns det många saker att ha i åtanke. Huvudfrågan är vad ni ska använda den till. Fråga er själva följande frågor:
Laserskrivare passar bättre om ditt behov är att kunna skriva ut många utskrifter snabbt. Bläckstråleskrivare är istället bättre för fotoutskrifter.
Är det viktigt för er med en företagsskrivare som klarar av att snabbt få ut många utskrifter passar laserskrivare bäst. Lyckligtvis finns laserskrivare i både färg och svartvitt. De klarar av att skriva en större mängd pappersark snabbare, men har istället aningen lägre kvalitet än bläckstråleskrivare.
Laserskrivare är därför det bättre alternativet för företag av alla storlekar som huvudsakligen skriver ut dokument. Leasing för en kontorsmaskin med flera funktioner och möjlighet för flera användare ligger ofta på runt 500 kronor i månaden.
Kolla in vårt test på laserskrivare för att jämföra olika modeller!
Om ni däremot har ett behov av att skriva ut både foton och dokument så är en bläckstråleskrivare, även kallad Inkjet, betydligt bättre. En bläckstråleskrivare skriver ut långsammare, så de passar bättre för hemmakontor och mindre företag.
Kostnaden för att hyra eller leasa en bläckstråleskrivare beror på hur stor kapacitet som krävs, men en mindre skrivare för hemmakontor och mindre företag hamnar oftast på ett par hundra kronor i månaden.
Ta reda på vad det skulle kosta för er att hyra en skrivare, oavsett om ni befinner er i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon annanstans i Sverige. Genom att fylla i vårt formulär matchar vi era behov med leverantörernas erbjudanden. Ni får upp till fyra offerter med den bästa skrivaren och avtalet för just er, helt kostnadsfritt och utan obligationer.
Fyll i formuläret på bara en 1 minut
När ni har bestämt er för att hyra eller leasa skrivare så finns det vissa faktorer som är viktiga att beakta. När ni leasar eller hyr skrivare ingår ofta toner eller bläckpatroner, papper och service i priset. När det ingår i det fasta priset kan vissa leverantörer ta betalt för ett specificerat antal utskrifter per månad, och ni blir tvungna att betala för dem oavsett om ni använder alla eller inte.
Det finns även avtal där toner eller bläckpatroner och papper inte ingår, utan tillkommer som en rörlig kostnad, oftast på ett par ören per utskrift.
Detta gör det viktigt att kolla vad exakt som gäller för just er leverantör. Om toner, bläckpatroner, papper, service och support inte ingår i hyran av skrivaren kan kostnaderna bli väldigt höga. Det gäller därför att kolla upp hur mycket det skulle kosta er att själva stå för den utgiften, och om det verkligen lönar sig i längden.
I allmänhet är det väldigt viktigt att läsa igenom avtalet noggrant. Det kan finnas dolda avgifter, samt att det är viktigt att veta vem som är betalningsansvarig om något skulle gå sönder eller behöva service.
En av de främsta fördelarna med att leasa eller hyra skrivare istället för att köpa är att det inte kräver någon stor investering. Tillgängliga resurser kan istället prioriteras på andra viktiga delar av verksamheten och kan vara extra viktiga för mindre företag.
Att köpa toner och bläckpatroner kan snabbt leda till stora utgifter, och blir en kostnad utöver inköpspriset. Vid hyrning av skrivare kan toners och bläckpatroner ingå i avtalet, eller så kan ni få ett rabatterat pris, en fördel som kan minska ordentligt på de rörliga kostnaderna.
När ni hyr eller leasar skrivare kan ni få hjälp av leverantören med att installera den i ert nätverk, för att försäkra er om att allt fungerar som det ska från dag ett. Skulle det mot förmodan uppstå nya problem har ni vanligen tillgång till en snabb support och bra service. Att veta att det finns tillgång support om problem uppstår ger trygghet och ni slipper betala de eventuellt höga reparationskostnader som kan uppstå när ni köpt skrivaren.
Med ett hyresavtal binder ni ofta upp er under en viss tid, och skulle ni behöva bryta avtalet kan det tillkomma en straffavgift. Detta betyder att om era behov ändras kan ni fortfarande vara bundna till ett avtal utifrån era gamla behov.
Dock erbjuder vissa leverantörer möjligheten att byta skrivare under avtalstiden, eller kanske lägga till vissa funktioner. Därför är det bra att på förhand undersöka om ert behov kan komma att förändras i framtiden, så att ni om nödvändigt kan avtala om möjligheten till uppgraderingar på förhand.
Att hyra eller leasa skrivare är inte den mest lönsamma lösningen på lång sikt. Det kan i längden vara ett dyrare alternativ än att köpa skrivare.
Att hyra en skrivare som medelstort företag kostar runt 500 kronor/månad. För riktigt stora företag som söker stora lösningar kan månadskostnaden ligga runt 2 000 kronor medan en lösning för mindre företag kan kosta 100-300 kronor/månad.
Vanligtvis tecknas ett hyresavtal på 12 eller 24 månader, men man kan även teckna längre avtal. En del leverantörer erbjuder även korttidshyra, vilket kan vara allt från bara några dagar upp till någon månad.
Nivån av service som ingår i hyresavtalet för skrivaren skiljer leverantörer emellan. Det kan handla om fullservice inklusive papper och bläck, endast teknisk service eller så ingår ingen service alls. Kolla därför noga vad som gäller med den leverantör du väljer.
Vi på Expertvalet jobbar för att göra valet av leverantör så simpelt och bra som möjligt. Genom att fylla i formuläret hjälper vi er att hitta leverantörer för erbjudanden som passar just era behov. På så vis får ni den bästa lösningen till det bästa priset. När vi hittar något som passar er så får ni upp till fyra skräddarsydda offerter av oss, det är helt kostnadsfritt och utan några obligationer.
Fyll i formuläret på bara en 1 minut
Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?